nuffnang

Rabu, 14 November 2012

SALAM MAAL HIJRAH 1434


"Tahun 1433H akan pergi meninggalkan aku. Soalnya, bagaimana tahun itu telah aku penuhi? Sebanyak mana amal yang telah aku buat. Selaku hamba Allah, apakah aku benar-benar telah menjadi hambaNya. Dalam hubungan manusia, sebanyak mana amal kebaikan dan budi yang telah aku buat? Semakin baik kah aku? atau semakin terukkah aku? Terlalu banyak persoalan yang patut aku terus tanya kepada diri sendiri yang jawapannya juga ada dalam diri aku sendiri. Hanya aku dan Dia yang tahu" 

Musim berganti. Tahun masihi, Tahun hijrah bertukar. Bermuhasabah. Terus bermuhasabah. Tapi sampai bila begitu, tidak juga berubah. Muhasabah tinggal hanya muhasabah. Katanya tiada kekuatan. Dugaan terlalu kuat. Dorongan nafsu tidak dapat dilawan. Syaitan pula bermaharaja lela. Sebab itu kekuatan iman tidak ada. Itulah rentetan dan kebiasan alasan diri kita. Terus beralasan. Terus hanyut..

Cubalah kita sama-sama fahami ayat-ayat Allah ini. Semoga menjadi panduan kita menjalani kehidupan di Tahun baru, Tahun 1434H.
********************

Firman Allah,


Setiap musliminin dan muslimat wajib bersikap waspada dari ­segala dosa dan bertaubat dari dosa di masa lalu disertai berbaik sangka kepada Allah, mengharapkan ampunan-Nya, dan takut dari murka dan siksa-Nya, sebagaimana firman Allah dalam kitab-Nya yang Mulia tentang hamba-hambaNya yang soleh. 
"....Sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang selalu bersegera dalam (mengerjakan) perbuatan-perbuatan yang baik dan mereka berdoa kepada Kami dengan harap dan cemas. Dan mereka adalah orang-orang yang khusyu' kepada Kami." (Al-Anbiya':90).


Firman Allah lagi, 
"Orang-orang yang mereka seru itu, mereka sendiri mencari jalan kepada Rabb mereka siapa di antara mereka yang lebih dekat (ke­pada Allah) dan mengharapkan rahmatNya dan takut akan azab­
Nya; sesungguhnya adab Rabbmu adalah sesuatu yang (harus) ditakuti." ( AI-Isra' :57).




Dan firmanNya
 
(At- Taubah :71).
"Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengada­kan baginya jalan ke luar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangka." (Ath-Thalaq: 2-3).
 
"Dan barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya."(At-Thalaq:4)

"Dan bertaubatlah kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung." 
 (An-Nur: 31).

Wallahu alam.
Salam Maal Hijrah 1434.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular