nuffnang

Selasa, 23 Oktober 2012

Baik-baik saja

Semalam di restoran bersama kawan. Kawan yang agak berusia dari saya. Saya panggil abang. Beza usia lebih kurang 15 tahun. Kami makan tengahari. Sebaik 'menyelesaikan' hidangan dan minum dua tiga teguk air si kawan ini mengeluarkan sebatang rokok dan mula membuka bicara. "Aku bengang betul dengan abang aku. Dulu bolehlah dia buli aku kan.. tapi sekarang sorilah. Masing-masing dah tua. Tapi dia tua tak sedar diri. Dah tua nak mampus pun suka kacau aku. Aku pernah cakap dengan dia tu, engkau jalan pun dah tak betul, nak betulkan orang. Kalau aku tolak, kau boleh mati lah."

Kemudian dia menyambung lagi. "Aku memang tak baik dengan abang-abang aku. Aku baik dengan abang aku yang atas aku ni je. Yang lain semua tak boleh pakai. Menyusahkan  aku je. Semua takut bini. Bini-bini dia tu pernah aku maki. Depan-depan mak aku maki. Bini aku walaupun aku jahat, tapi dia sokong aku. Aku tak bagi abang-abang aku datang rumah. Kalau diorang nak datang, aku bagi alamat salah. hehe " 

Dahsyat.  Saya semacam tidak percaya apa yang dia cakap.Huhu. Sentap juga saya dengar. Tapi saya gelengkan kepala je. Kononya nak menunjuk yang saya pun setuju dengan tindakan dia. Sebenarnya itu adalah respon terkejut. Betul ke seganas itu dia ni?. Dalam hati saya. Mengikut tamsil dan pengetahuan saya sepanjang  setahun mengenali dia, baik-baik sahaja. Suka tolong orang. Pantang dengar orang susah, dia mesti bantu. Suka sponsor surau. Dulu pun mengikut cakap dia ada membela anak-anak yatim. Sampailah anak-anak yatim itu membesar dan berkerjaya. Tapi sedih, katanya tiada seorangpun dari enam orang anak yatim itu ingat mereka.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular